Navigace

Rozhovor s obchodním ředitelem iPodniku

Rozhovor s obchodním ředitelem iPodniku

Cloud není jen magické slovíčko. Je to reálný způsob jak outsourcovat IT. říká Jáchym Macek, obchodní ředitel společnosti iPodnik cloud.

Nedávno jsem vyzpovídal dalšího ze svých dlouholetých kolegů, bez kterých by iPodnik nebyl tam kde je. Jak těžké je najít člověka, kterému lze svěřit tak klíčovou pozici, jakou je obchodní ředitel? Tak moc, že se k nám Jáchym dostal tak trochu „náhodou“ – na doporučení svého tehdejšího profesora na VŠE. Teď se stará o prosperitu firmy a spokojenost stávajících i nových zákazníků.

Co vás přivedlo do oboru obchodu? Byl to váš dětský sen?

Již během studií na pražské VŠE jsem vystřídal různé pozice v rámci IT, ale vždy mě to táhlo k obchodu. Myslím, že jsem vždy byl jeden z mála „ajťáků“, který rád vstane od počítače a jde za zákazníkem domluvit se a upřesnit si požadavky nebo zadání. Díky tomu jsem byl často schopen zákazníkovu službu rozšířit nebo vylepšit, a to vedlo k oboustranné spokojenosti. V tu chvíli jsem si uvědomil, že obchodník, který rozumí IT, je pro firmu důležitý. Sen to asi úplně nebyl, ale dnes se můžeme stát astronautem i v důchodu.

Měl jste ve své profesi nějaký vzor, člověka, který vás inspiroval?

Měl jsem několik sportovních i profesních vzorů, a pak lidi, kteří mě inspirovali, jak si uspořádat osobní život. Největší vliv na mě měla rodina, maminka, která mě vedla ke vzdělání, nebo otec, po kterém jsem zdědil obchodního a podnikového ducha.

Které pracovní aktivity si užíváte nejvíce?

Pokud bych si měl vybrat moji oblíbenou část dne, pak to bude komunikace s novými zákazníky. Při této činnosti si opravdu připadám užitečný, protože vím, že nabízím (či poskytuji) klientovi opravdu perfektní službu, která vyřeší vše, co on sám vyřešit neumí.

Jaké byly vaše začátky v iPodniku?

Do iPodniku jsem nastoupil ještě během magisterského studia jako obchodní zástupce, postupem času ve mě Petr viděl potenciál, rozuměli jsme si spolu jak po profesní, tak i osobní stránce a myslím si, že spolu tvoříme tým, který žene iPodnik kupředu.

Proč je pozice obchodního ředitele ve firmě důležitá? 

Myslím, že každá společnost musí mít někoho, kdo zodpovídá za obchodní výsledky a řeší denní operativu. Někoho, kdo je schopen udržet firmu v růstu a zároveň ctít směr, jaký je stanovený dlouhodobou strategií. A tím člověkem obvykle bývá právě obchodní ředitel. Obzvlášť v IT oboru je tato pozice potřebná, protože slouží jako nárazník mezi možnostmi IT a požadavky zákazníků. Obchodní ředitel musí zajistit, aby se prodávaly služby, které naprostá většina zákazníků požaduje a také aby je zbytek týmů byl schopen dodat.

Jaké schopnosti zatím naučené ve své profesi si nejvíce vážíte?

Nejvíce si vážím schopnosti najít shodu mezi IT a běžnými uživateli, tedy najít průsečík a uspokojit potřeby naše i zákazníka. Přesto, že každý dnes používá moderní technologie, je pro mnoho lidí prostředí informačních technologií stále velká neznámá a nevidí přidanou hodnotu například v zálohování, dostupnosti nebo možnosti pracovat odkudkoliv. Z našeho pohledu jsou to nezbytné věci a snažíme se zákazníkovi naše služby více představit a otevřít mu oči.

Jak dlouho už v iPodniku působíte?

Začátkem příštího roku to bude 5 let. Čas u nás v cloudu hrozně letí…

…a jak se vaše pracovní náplň za tu dobu proměnila?

Od startupových začátků, kdy jsme každý seděli na více židlích, jsme se dostali do fáze, ve které se manažeři specializují na své vlastní oddělení. Již není možné sledovat vše, co se ve společnosti děje, a i pracovní náplň se tomu přizpůsobila. Hlavní změnou, nepočítám-li obchodní agendu, pro mě byla naučit se nevést pouze sám sebe, ale vést a motivovat i lidi ve svém týmu.

Jak vaši práci ovlivňuje cloud?

My, já, celý iPodnik, žijeme v cloudu. Celá myšlenka a obchodní model naší firmy vznikla na základě potřeby něčeho, co jinde nebylo. Denně používáme opravdu vše, co prodáváme a vždy se snažíme být v cloudových technologiích o krok napřed před konkurencí.

Co na cloudovém řešení oceňujete nejvíce?

Flexibilitu a zabezpečení. V dnešní rychlé době je důležité mít data a aplikace vždy dostupná odkudkoliv a mít jistotu, že se k datům nikdo jiný nedostane. Časem se potřeby firem mění a co je dnes standard, bude za rok historie a co je dnes novinka, bude za rok nutnost. Cloud rychle reaguje na změny technologické (vždy používáte ten nejnovější software) či personální (společnost rychle roste a cloudové služby rostou s ní). Cloud není magické slovíčko, které zázračně vyřeší vaše IT potřeby. Je to reálný způsob, jak outsourcovat IT bez toho, abyste museli investovat statisíce a mohli se naplno věnovat vašemu vlastnímu businessu. Protože kvůli tomu jste přeci začali podnikat.

Charakterizujte roli obchodního ředitele ve firmě třemi slovy.

Důvěryhodný, vytrvalý, odhodlaný

Jaká byla pro vás zatím největší profesní výzva?

Bohužel nemohu jmenovat, ale podařilo se nám vyřešit kompletní cloudové IT pro nadnárodní společnost, která byla dlouhodobě nespokojená s jejich lokálním IT řešením. Výsledkem více než měsíčního projektu (od plánování, přes migraci až po předání služeb koncovým uživatelům) je již několik let více než stovka spojených uživatelů a jeden velmi spojený CEO. Velký klient je vždy veliká výzva, ale s Microsoftem a dalšími partnery za zády se nebojíme a jdeme do toho.

Rozhovor zpracoval majitel firmy Petr Pilin.

TeamViewer Pro Windows Pro MAC

+420 222 300 800 info@ipodnik.cz

cs sk