Navigace

Nejčastější pasti cloudových nabídek

Nejčastější pasti cloudových nabídek

Vybíráte si nového poskytovatele cloudu? Hledáte pružnější řešení pro své aplikace? Chcete migrovat své servery do nového prostředí a už nenakupovat hardware? Pokud přemýšlíte nad těmito a jinými otázkami, přijde vám vhod vědět, jak jsou postavené nabídky cloudových služeb.

Provedli jsme vlastní průzkum poskytovatelů cloudových řešení v České Republice a našli jsem celou řadu nesrovnalostí. Tam, kde na webu říkají, že jsou nejlevnější, nebo to alespoň tak vypadá, často neříkají celou pravdu.

Do jakých pastí tedy můžete spadnout? Co všechno cloudové nabídky neobsahují, aby vás nalákaly? Co obvykle chybí? Připravili jsme pro vás přehled, abyste si vždy mohli vybrat tu správnou nabídku pro vás.

Na co si dát tedy pozor?

  • Dostatečný výpočetní výkon

Správně zvolený výpočetní výkon musí zahrnovat všechny vaše aplikace, databáze
a schopnost cloudového řešení pokrýt provoz vaší firmy. Nepřizpůsobená nabídka, tedy krabicová, bez toho, aniž by se vás poskytovatel zeptal na vaše cíle a potřeby vás nakonec může stát mnohem více, než je původní cena.

  • Špatně zvolená disková pole

Úložiště dat je klíčové pro rychlost vašich aplikací. Často se stává, že cloudoví poskytovatelé využívají levných diskových polí, aby mohli srazit cenu. Dávejte si pozor, aby vaše nabídka obsahovala vždy SSD disková pole a ne HDD, což jsou staré obyčejné disky. U veřejného cloudu je možné lépe škálovat a nastavit si IOPS (zjednodušeně rychlost diskového pole) přesně pro typ zpracování dat – pro SQL servery si zvolíte vyšší IOPS a pro soubory, které nepotřebujete často, můžete vzít levnější disky.

  • Zálohování

Jeden týden záloh je málo. Zajistěte si, aby nabídka obsahovala alespoň 30 dní každodenních záloh a nechte si spočítat, kolik by stál dlouhodobý archiv na objem dat, který potřebujete udržovat dlouhou dobu, třeba kvůli zákonným normám.

  • Technická podpora

Pokud vidíte, že nabídka obsahuje podporu 5×8, tak je to lákavé, ale nestačí to. 5×8 znamená, že podpora funguje pouze v pracovních dnech od osmi do pěti. A když se na vašich serverech stane něco, co vyžaduje administrační zásah, budete muset na řešení čekat třeba do příštího dne. Vyžadujte vždy plnohodnotnou technickou podporu 24/7, abyste Vy i vaši uživatelé měli vždy po ruce někoho kdo vám hned pomůže.

  • Zabezpečení

Vyžadujte vždy důkazy vysokého zabezpečení. Má poskytovatel datové centrum alespoň
TIER III a zálohy dává do fyzicky jiného umístění. Umí nabídnou MFA (vícefaktorové ověření, podobně jako do banky) pro přístup k prostředkům? Umí šifrovat vaše data tak, aby se k nim nikdo nedostal? Většina poskytovatelů, kteří cloud v Česku nabízí vám MFA nenabídnou
a to je velká chyba. MFA eliminuje drtivou většinu útoků na vaše servery.

Proč se nevyplatí laciné nabídky

Nabídka slibující pětistovku za uživatele se může zdát lákavá, ale skrývá za sebou nutnost někde šetřit. Typicky je to na následujících věcech:

  • Nízká úroveň obsluhy

Skuteční clouďáci jsou drazí a proto firmy, které nabízejí na první pohled lákavé nabídky, často sáhnou po lidech, kteří vám nebudou schopní pomoci, až to budete potřebovat, protože svému řemeslu nerozumí a nejsou školení. Koneckonců i IT je jenom řemeslo a umět jej správně
je řehole.

  • Nevhodný hardware

Aby se na službě ušetřilo a bylo levné je nejjednodušší koupit hardware, který se rozkouskuje
a má nízký výkon. Trpět ale budete vy, zákazníci, protože až po akceptaci smlouvy zjistíte,
jak pomalý server jste dostali.

Poskytovatelé také mají často slabé firewally, které nevydrží útok zvenčí a vaše data tak mohou být v ohrožení.

  • Mají to pod stolem

Doslova pod stolem. Žádné datové centrum, žádné záruky výměny hardwaru, když se něco pokazí a také žádné garance doby obnovy služby po výpadku. Hardware vždy musí být umístěný v datovém centru a zálohy prováděny do jiného fyzického umístění. To je minimum kvality pro jakoukoliv cloudovou službu. Optimální je pak georedundance, i když ta se může projevit ve vyšších nákladech na vaše řešení.

  • Nekorektní licencování

Používáním licencí, které nejsou pro daný účel vhodné lze také ušetřit. Ale jen dočasně –
při případném auditu na to dojedete vy, jako zákazník a pokutu budete také platit vy.
Nechte si vysvětlit, jak jsou vaše servery licencované, záleží na tom.

Vždy si chtějte porovnat porovnatelné

Dvě nabídky na cloud nemusí být stejné. Přesto ale mohou mít shodné parametry, které můžete porovnat. Chtějte vědět, kolik vás bude stát řešení celé včetně slušného zálohovacího plánu, garance dostupnosti a nepřetržité technické podpory, disaster recovery, archivních prostorů
a zabezpečení.

Nebo zavolejte nám, rádi s vámi vše probereme. Umíme vám vybrat vhodné cloudové prostředí pro chod vaší firmy a dokážeme jej vybrat z vícero cloudů. Kontaktujte nás zde na www.ipodnik.cz.

TeamViewer Pro Windows Pro MAC

+420 222 300 800 info@ipodnik.cz

cs sk