EDAAT
Rozhovor s Filipem Sineckým: Přechod na cloud byl pro nás zásadní. Interně i obchodně.
CEO a jednatel společnosti EDAAT Filip Sinecký o přechodu na cloud v roce 2012.
Dobrý den Filipe. Můžete nám představit vaši společnost EDAAT?
EDAAT je daňově poradenská účetní kancelář, která na trhu působí již od roku 1993. Tedy téměř 30 let, ale ekonomické oblasti se věnujeme posledních 13 let. Účetnictví a daně děláme v podstatě pro menší a střední české i zahraniční firmy. Firmu na cloud jsme převedli před 9 lety. Takže to, co se nám dnes může zdát jako běžné, tak v té době bylo neobvyklé a nebylo mnoho informací na trhu.
Co vás přimělo přejít do cloudu v obecné rovině?
Naše pracovní potřeby v účetním softwaru POHODA. Tehdy jsem o samotném cloudu moc nevěděl. Přes vývojáře POHODY (Společnost Stormware) jsem poptával řešení, jak zefektivnit práci pro více uživatelů v jedné databázi. Oni mi doporučili iPodnik, který se právě tímto zabývá a byl a je dodnes jejich předním partnerem.
Sešel jsem se tedy s majitelem iPodniku Petrem Pilinem. Ten mi představil cloudové řešení, na kterém se mi líbila univerzálnost a možnost připojení odkudkoli a z libovolného zařízení. K tomu se přidala možnost efektivního sdílení dat, databází a veškerého pracovního prostoru se všemi spolupracovníky, což zahrnuje i naše klienty.
Přineslo cloudové řešení i jiný pohled na komunikaci a její zabezpečení?
Na to jsem v podstatě spoléhal. Samotný přechod na cloud nám zvýšil rating pro naší práci. To, že vše mám od jednoho spolehlivého dodavatele je pro mě také významné plus.
Máte v cloudu celou firmu nebo jen vybraná konkrétní řešení?
Máme v cloudu celou firmu. Konkrétně řešení Microsoft 365, POHODU v cloudu a další softwarová řešení běží na cloudu od iPodniku.
Jak probíhal přechod na cloud? Spousta lidí má na začátku obavy z ceny, migrace dat, zabezpečení aj. Jak to probíhalo u Vás v EDAAT?
Úplně přesně stejně. Než jsem přemýšlel o cloudu, o kterém jsem neměl ponětí v té době), tak jsem řešil vlastní server. Kde ho umístit, zabezpečit, spravovat a mnoho dalších parametrů. Abych byl upřímný, tak jsem z toho byl šílený. Díky Petrovi Pilinovi, který mi vysvětlil možnosti a přínosy cloudu se mi dost ulevilo. S tím, že iPodnik pokryje veškeré nastavení, migraci dat a další kroky, abychom dostali plně funkční řešení. Stanovili jsme si plán migrace s tím, že půl dne bude doba, kdy má firma nebude moci pracovat. Vše proběhlo dle plánu.
V podstatě ty chvíle napětí a obav před migrací byly nahrazeny radostí z dobře udělané práce a jak vše funguje podle našich představ. Pro mě a celou firmu to byl obrovský posun vpřed.
Možná takové „kdyby“. Kdybyste měl tuhle zkušenost, provedl byste přechod na cloud dříve?
Vše má svůj čas a firma na takové řešení musela dorůst. Ale kdybych o těchto technologiích věděl dříve, přechod bych asi realizoval dříve. Vše je jen otázka ceny, financí a potřeb ve firmě, takže za mě se vše sešlo ve správný čas. Neřeším, zda to bylo dřív nebo později. Pro mě je zásadní, že se tak stalo a že nás to posunulo výrazně vpřed a umožnilo firmě růst.
Jaké byly hlavní přínosy přechodu na cloud? Ať ihned po migraci, tak z dlouhodobého hlediska?
Ihned po migraci na cloud nám změna přinesla možnost spolupráce více lidí na jednom projektu. Tedy tu věc, kterou jsem primárně potřeboval vyřešit. A to bylo prakticky druhý den. Z dlouhodobého hlediska to výrazně zjednodušilo fungování firmy jako celku, tak i mé osoby z pohledu jednatele. Obecně vzrostla efektivita práce a tím i rychlost zpracování projektů.
Osobně jsem si velice rychle zvykl na to, že se mohu připojit odkudkoli a z libovolného zařízení. Mohu adhoc věci řešit kdykoli, kdy mám prostoje (třeba v čekárně u lékaře apod.) A to ve stejné kvalitě, jako kdybych seděl v kanceláři. Snadno změním nastavení projektu, aby kolegové mohli pracovat dál a práce zbytečně nestála. Takže přínosem je i extrémně vysoká flexibilita a otevřenost pracovat dle vašich potřeb. Na to si člověk rychle zvykne.
Jak byste po 9 letech zhodnotil spolupráci s iPodnikem?
Zkušenost bych hodnotil velmi kladně. Opravdu to byl velký posun kupředu pro firmu. Pro mě je to řešení a spolupráce k nezaplacení.
Jak vnímáte podporu iPodniku, která funguje 24/7/365?
Obecně je podpora velmi důležitá. Nejen, že mohu kdykoliv zavolat nebo napsat. Podstatné je to, že i to funguje a že veškeré mé starosti se primárně vyřeší standardně do 24 hodin. V IT oblasti jsou problémy a asi budou vždycky. Zcela zásadní je to, že na to člověk není sám. Mám za sebou tým odborníků, což je velmi podstatným faktorem při výběru dnes již každého IT řešení. Kvalita podpory je jeden z důvodů, proč jsem s iPodnikem velmi spokojen.
Jak vám cloud pomáhá v udržení vysoké kvality vašich služeb?
Možná se budu opakovat, ale díky přesunu na cloud jsme mohli našim klientům nabídnout online přístup do jejich účetnictví. Pro některé novinka, pro některé nutnost. A když dám jeden příklad za všechno.
Před X lety jsme měli klienta, který řešil možnost změny účetní firmy. Když jsem však zmínil mezi řečí, že mu můžeme nabídnout i online přístup do jeho účetnictví, tak odpověděl, že to je přesně to, co hledá a potřebuje. Bylo to klíčové kritérium pro vyjednávání, které se tím urychlilo o 300 % vpřed. Během týdne jsme pro něj pracovali. Cloud tak hraje velkou roli nejen z našeho interního pohledu, ale i z pohledu samotného zákazníka. A není to jen o přístupu do účetnictví, ale i sdílení dat. Například posílání a ukládání dat přímo na vysoce zabezpečený server. Přechod na cloud byl pro nás významný technický krok vpřed, který měl obchodní dopad na náš byznys.
Chápu to dobře, že i samotní klienti dozrávají a dnes již tuto službu začínají považovat za plus nebo možná za očekávaný standard?
Rozhodně. Doba, kdy to bylo plus již pomalu končí a je to dnes opravdu očekávaný standard.
Když máte POHODU v cloudu, je snazší dělat skutečnou práci?
Zjednodušení procesů je velká pomoc. To, že sdílíme data a naši práci interně i se samotným klientem. To naši práci udělalo efektivnější a velice ji urychlilo. Samotná účetní práce zůstala stejná.
Jen lze na projektu pracovat současně a rozdělit jej na různé části. Specialista se podívá na majetek, jiný na mzdy a další na finanční účetnictví. Vše máme v jedné databázi. Já jako supervizor můžu snadno kontrolovat vstupy i výstupy. Takže ano. Do jisté míry můžeme říct, že se více soustředíme na samotnou práci, jelikož jsme vyřešili procesy kolem.
Můžete nám říct, o kolik vzrostla vaše efektivita?
To bohužel nemohu. Ne že bych nechtěl, ale jsme v cloudu již velmi dlouho pro reálné porovnání. A nyní si nedokážu představit, že bych tuto práci dělal jinak.
Co povazujete za největší přínos cloudu?
Je to vysoka flexibilita, zabezpečení a univerzálnost sdílení služeb, lepší spolupráce uvnitř firmy i se samotným klientem.
Kam směruje účetnictví v posledních letech?
Osobně si myslím, že účetnictví směřuje k automatizaci a robotizaci vytěžování dokladů. Já se touto oblastí zabývám již 4 roky. Sleduji trendy, vývojáře a chodím po trhu a hodnotím konkrétní řešení. Zatím však není na trhu 100% funkční řešení, které by odpovídalo mým představám pro nasazení. Vše je jen otázka času.
Děkujeme za rozhovor.